Kledingzaak beginnen met deze tips
Geplaatst op 4 november 2022, om 13:54 uurRegio – Je ziet ze tegenwoordig, ook in het noorden, overal uit de grond schieten: Kledingzaken. Van jonge ondernemers tot hobbyisten die van hun hobby hun passie willen maken.
Omdat er zó veel aanbod is, is het belangrijk om jezelf te onderscheiden van de rest. In deze blog geven we je tips hierover!
Kwaliteit wint altijd
Binnen de kledingbranche is er een verschil tussen duurdere kleding met een goede kwaliteit en goedkope kleding die je na 5 keer dragen al weer weg kan gooien. Maak voor jezelf de keuze tot welke groep jij wil behoren maar weet wel, voor de goedkope kleding zijn al grote spelers op de markt zoals Zara, Primark, etc. Probeer hier maar eens tegen te concurreren. Bij kwaliteitskleding kun je je veel meer onderscheiden, zeker in de noordelijke regio. Daarom adviseren wij deze keuze. Je wilt bovendien ook achter je eigen product staan. Om te zorgen dat je product kwalitatief zo goed mogelijk is kun je de volgende dingen doen.
• Ga proeven: Wanneer je bijna de keuze voor een bepaalt product hebt gekozen is het ontzettend belangrijk dat je zelf even gaat meemaken wat je verkoopt. Voel de stoffen, draag de kleding, test alles! Dan pas kun je achter je product staan.
• Labelen: Door je product te labelen straal je meteen professionaliteit uit. Een mooi label kan de looks van je product verbeteren. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook hangtags bedrukken om de uitstraling af te maken.
• Drukwerk: Wil je bedrukking op je kleding? Onderzoek wat de beste optie is. Zeefdruk, digitale print, borduren… de keuze is reuze.
Onderscheid je van de rest!
Een aantal tips om je te helpen bij dit denkproces:
• Maak een mindmap. Schrijf alles op waar jij en jouw merk voor staan. Probeer niet te lang over de juiste woorden na te denken, schrijf alles op wat in je opkomt! Keuzes maken kan later ook nog.
• Laat een ander met je meedenken. Wat vinden zij uniek aan jouw ontwerpen? Misschien moet je jouw designs iets aanpassen om een unieke kledinglijn te realiseren. Iemand anders kijkt altijd met een frisse blik, wat erg waardevol is.
• Je kunt niet in alles de beste zijn. Probeer daarom de focus op maximaal drie unique selling points te leggen. Ofwel: drie kenmerken die jouw kledinglijn uniek maken.
Verkoop jezelf
Jezelf, en je kledingmerk, moet je uiteindelijk kunnen verkopen. Social media is een hele belangrijke hierin. Straal op Instagram, Tiktok of andere platformen uit wat je wil uitstralen. Maar daarnaast kun je dit ook face-to-face doen. Wil je uitstralen aan zakenpartners dat je duurzaam bezig bent? Laat eco visitekaartjes drukken waar je jezelf op promoot.
Na al deze tips is het belangrijk dat je achter je eigen product staat, als dat zo is komt het vast goed! Wij geloven in je.