Morgen in Noord-Nederland vrijwel geen treinverkeer door staking NS-personeel
Geplaatst op 23 augustus 2022, om 18:15 uurRegio – NS verwacht dat door de staking van morgen van NS-personeel in Noord-Nederland vrijwel geen treinen rijden in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en ook niet in delen van Flevoland en Overijssel.
“We adviseren onze reizigers van, naar en binnen deze regio alternatief vervoer te kiezen of hun reis uit te stellen”, zegt NS. “Er kan geen alternatief busvervoer worden ingezet.” De treinen van regiovervoerders Arriva en Keolis rijden wel.
NS doet zijn best om in ieder geval een aantal treinen van en naar Groningen en Leeuwarden te laten reizen, maar weet niet of dit gaat lukken. Reizigers wordt geadviseerd om kort voor vertrek de NS-reisplanner te raadplegen.
Het bedrijf verwacht in de rest van het land zo veel mogelijk de normale dienstregeling te kunnen rijden. Dat kan door treinen naar het noorden te laten stoppen op de stations Almere Oostvaarders, ‘t Harde en Olst. Ondanks deze voorzorgsmaatregel sluit NS niet uit dat ook elders in het land treinen vertraging oplopen of uitvallen.
CAO-onderhandelingen vastgelopen
De NS-werknemers leggen het werk neer omdat de cao-onderhandelingen zijn stukgelopen. Vrijdag wees de NS een ultimatum van de bonden af. Die eisen onder meer een eenmalige uitkering van 600 euro bruto en een permanente maandelijkse loonsverhoging van 100 euro bruto.
NS zegt begrip te hebben over zorgen bij het personeel over hun financiële situatie. “Tegelijkertijd hebben we als bedrijf te maken met krappe arbeidsmarkt, stijgende prijzen en achterblijvende reizigersaantallen.” Er zouden voldoende aanknopingspunten zijn om de onderhandelingen te hervatten.
Aantal stakers nog vraagteken
Het is nu nog niet duidelijk hoeveel NS-medewerkers gaan staken. De mensen die dat willen doen, moeten zich morgen op hun eigen standplaats melden voor aanvang van hun dienst. De vakbonden zeggen tegen de NOS te verwachten dat de actiebereidheid onder het personeel groot zal zijn.
NS weet ook niet hoeveel mensen gaan staken. “Het blijft afwachten, maar de impact kan al snel groot zijn. Een trein heeft natuurlijk een machinist en conducteur nodig, maar er is ook personeel voor onderhoud en de treinen moeten naar de stations worden gebracht.”