Hoe breid je je bedrijf uit naar Duitsland?

Geplaatst op 7 juli 2025, om 03:22 uur

Ben je een succesvolle, Nederlandse ondernemer die merkt dat de Nederlandse markt verzadigd is voor jouw bedrijf? Dan is het tijd om uit te breiden. Een van de beste opties is om je aandacht te richten op Duitsland. In dit land wonen tientallen miljoenen potentiële klanten en daardoor wachter er dus een schat aan mogelijkheden op je. Je bedrijf uitbreiden is echter geen eenvoudige opgave. Je moet zorgen dat je dit goed organiseert en dat je met de juiste mensen werkt. Wij laten je zien hoe je dit het beste aanpakt.

Zelf doen of een expert inhuren?

Je kent het waarschijnlijk wel: je hebt een plan en je wilt dit graag uitvoeren, maar je hebt zelf niet alle kennis in huis om dit te doen. Wil je bijvoorbeeld de Duitse klant bereiken terwijl je geen Duits spreekt, dan kun je zelf op cursus gaan, maar je kunt het ook anders aanpakken. Als een ander iets beter kan, is het beter om deze persoon in te huren. We raden je daarom aan om een accountmanager Duitsland in te schakelen die Duitsland als zijn of haar broekzak kent. Dit heeft meerdere voordelen. Ten eerste bespaart het je heel veel energie en ten tweede kun je veel sneller effect bereiken. Iemand die de Duitse taal spreekt en de Duitse markt kent, zal veel sneller contact weten te maken met je doelgroep. Uiteindelijk bespaart je dit ook geld en dat terwijl je rendement veel hoger is.

Benader je nieuwe klanten in hun moedertaal

Veel ondernemers denken dat ze Duitsland kunnen veroveren in het Engels. De meeste mensen verstaan en spreken weliswaar Engels, maar dat wil niet zeggen dat dit ook de beste strategie is. Veel beter is het om potentiële klanten in hun eigen taal aan te spreken. Zorg daarom dat je alle informatie over je bedrijf in het Duits beschikbaar stelt. Vertaal je site, publiceer je nieuwsbrief in het Duits en werk met Duitstalige commercials. Zorg er ook voor dat je website goed vindbaar wordt in Duitsland. Dat doe je door een goede SEO-campagne op te zetten. Je zult zien dat dit niet veel hoeft te kosten, terwijl het je heel veel kan opleveren.

Schakel een recruiter in om toptalenten te vinden

Tot slot: hoe vind je de toptalenten die je kunt inzetten om je bedrijf naar een nieuw level te tillen? We raden je aan om een recruiter in de arm te nemen. Zoek je bijvoorbeeld een verkoper vertegenwoordiger Duitsland, dan kun je zelf op zoek via vacatures en online advertenties, maar beter is het om iemand in te schakelen die weet waar het talent zich schuilhoudt. Een recruiter kent vaak de mensen die geknipt zijn voor jouw functie, maar die misschien niet op vacatures zouden reageren. Daarnaast weet een recruiter wie hij of zij in huis haalt, wat in andere gevallen vaak een kwestie van afwachten is. Neem daarom een keer contact op met een recruiter om te horen wat deze voor jouw bedrijf kan betekenen.