Het werven en selecteren van Duits personeel

Geplaatst op 1 augustus 2024, om 17:47 uur

Het komt waarschijnlijk niet als een verrassing dat de Duitse economie de grootste van het continent is. Met maar liefst 83 inwoners heeft Duitsland niet alleen het hoogste inwoneraantal van Europa, maar ook de grootste afzetmarkt. Veel buitenlandse bedrijven en organisaties hebben daarom hun afzetmarkt uitgebreid over de Duitse grens. Als jij als ondernemer of hoofd van een organisatie de ambitie hebt om de verkoop te vergroten of een breder publiek te bereiken, dan is de kans groot dat je uitbreiding naar de Duitse afzetmarkt ook wel ziet zitten. Toch is het makkelijker gezegd dan gedaan. In dit artikel lees je hoe je producten en diensten in Duitsland kunt aanbieden, waarom Duits personeel daarbij onmisbaar is en hoe je Duits personeel kunt werven en selecteren.

Cultuur, economie en infrastructuur

Er zijn een paar opvallende factoren die voor Nederlandse bedrijven en organisaties meewegen in het succes over de Duitse grens. Zo kennen Duitsland en Nederland veel culturele overeenkomsten, maar er zijn ook veel economische overeenkomsten. Natuurlijk heeft Nederland ook het geluk dat het een lange landsgrens met Duitsland deelt. Op het gebied van infrastructuur zit het tussen beide landen dus ook wel goed. Maar waar ligt dan het knelpunt? Dat heeft vooral te maken met de krappe Duitse arbeidsmarkt. De krappe arbeidsmarkt zorgt er namelijk voor dat het vinden van Duits personeel voor Nederlandse producten en diensten behoorlijk lastig kan worden. Het is in eerste instantie moeilijker om in het buitenland aan het juiste personeel te komen, maar als er in dit land ook een krapte op de arbeidsmarkt heerst, wordt dat natuurlijk alleen nog maar moeilijker.

Recruitment specialist

Gelukkig hebben we ook goed nieuws. De aantrekkelijke Duitse afzetmarkt is goed te bereiken via Duits personeel en dat personeel is snel en makkelijk vindbaar met de kennis en ervaring van een recruitment specialist. Zoals gezegd, heeft de Duitse economie overeenkomsten met de Nederlandse, maar er zijn ook wezenlijke verschillen. Zo zijn er verschillen op het gebied van functietitels en functiebeschrijvingen. Een recruiter in Duitsland kan zich makkelijk een weg banen door de krappe arbeidsmarkt en vindt binnen de kortste keren het juiste personeel voor jouw bedrijf of organisatie.

Duits personeel

Om een paar voorbeelden te noemen, kun je een recruitment specialist inschakelen om een Duitse sales manager, directeur of vertegenwoordiger te werven en selecteren. Een Duitse sales manager weet vanzelfsprekend alles over de verkoop van producten en diensten in Duitsland en heeft ook de nodige kennis over de regionale wet- en regelgeving. Een Duitse vertegenwoordiger is iemand die zo snel mogelijk belangrijke Duitse contacten opbouwt voor je bedrijf of organisatie. Kortom, het inschalen van een recruitment specialist voor het werven en selecteren van Duits personeel is onmisbaar bij het succesvol uitbreiden met je Nederlandse bedrijf of organisatie naar de Duitse markt.