Advertentiebeperkingen op de Nederlandse televisie met betrekking tot online casino’s
Geplaatst op 23 mei 2022, om 17:35 uurRegio – Er is veel controverse over reclames in Nederland voor bepaalde zaken. Zo wordt er streng toezicht gehouden op bedrijven als online casino’s en fastfoodketens die adverteren.
Bovendien krijgen deze met steeds strengere regels te maken, en wordt het ze dus zeker niet makkelijk gemaakt. Voor een aantal andere producten, zoals tabak, mag er al een tijd lang overigens helemaal geen reclame meer gemaakt worden.
Sinds het ingaan van de nieuwe wetgeving omtrent online gokken vorig jaar, wordt er ontzettend veel reclame gemaakt door bookmakers. Zowel op de televisie als online ontkom je haast niet meer aan deze advertenties. Dat kon rekenen op flink wat weerstand vanuit verschillende hoeken, want veel mensen vonden dat mensen ermee worden aangemoedigd om te gaan gokken op internet, met alle risico’s vandien. Er wordt door veel online casino’s overigens ook veel aandacht besteedt aan verantwoord spelen, wat wel de moeite waard is om erbij te vermelden.
Het lijkt erop dat de nieuwste online casino’s met een Nederlandse vergunning een aardig budget hebben uitgetrokken voor marketing. Met de ingang van de nieuwe gokwet werd het namelijk direct mogelijk voor hen om actief te gaan adverteren. Daarbij lijkt het erop dat daar bij de overheid niet direct rekening mee is gehouden, want er is weinig gedaan om dit te beperken in het begin. Nu er echter veel klachten komen uit allerlei hoeken in de samenleving, lijkt men er wel ineens iets aan willen doen. Wat dat precies is, gaan we hieronder bekijken.
Streng toezicht op reclames
Vanaf het moment dat online gokken in Nederland is gelegaliseerd, is deze sector enorm gegroeid. Er zijn ontzettend veel spelers bij gekomen, en ook het aantal online casino’s is in rap tempo toegenomen. Zoals gezegd wordt er dus enorm veel reclame gemaakt, omdat de concurrentiestrijd in deze branche enorm groot is. Online casino’s die in Nederland actief willen worden moeten zich aan enorm veel strenge voorwaarden houden, willen zij daadwerkelijk een licentie kunnen krijgen. Tot voorheen waren de regels voor het maken van reclames minder streng, maar ook daar komt nu verandering in.
Het aanvragen van een licentie is allereerst niet goedkoop, want dit kost rond de 50.000 euro. Mocht een aanvraag niet worden goedgekeurd, dan is een gokbedrijf dit bedrag ook nog eens kwijt. Wanneer ze wel een licentie krijgen zullen ze de regels van de Kansspelautoriteit op de voet moeten volgen, anders kan deze op ieder moment weer worden ingetrokken. Zo moet er veel aandacht worden besteed aan verantwoord gokken, en zijn spelers verplicht om bepaalde limieten in te stellen voordat ze kunnen beginnen met inzetten.
Inmiddels worden er ook voor het maken van reclame steeds meer restricties opgelegd. Dit moet ertoe leiden dat spelers meer verantwoord gaan spelen, met minder risico op mensen die problematisch gokgedrag zullen gaan vertonen. Ook worden de voorwaarden voor het instellen van de limieten aangescherpt. Gokkers mogen bijvoorbeeld niet meer dan 8 uur per dag in een online casino doorbrengen. Het is geen verrassing dat dit gebeurt, want in veel andere Europese landen waar gokken al langer legaal is hebben we hetzelfde zien gebeuren. Ook worden de bedragen die kunnen worden gestort aangescherpt.
Restricties op gokreclames
Alle bovenstaande regels hebben vooral te maken met gokken zelf, maar hoe zit het met de reclames? Ook op dit vlak zal er aardig wat veranderen, en zullen bookmakers en online casino’s veel beter op moeten gaan letten. Daardoor is het niet langer mogelijk om reclames volledig vrijuit te maken, en moeten deze wellicht worden aangepast op een aantal vlakken. Wel is reeds duidelijk dat de reclames niet helemaal zullen verdwijnen, en dat een volledig verbod voorlopig nog niet aan de orde is.
Toch zijn er een aantal dingen die flink op de schop gaan. Zo mogen reclames op televisie alleen nog worden uitgezonden na 10 uur in de avond, en mogen die personen die hierin te zien zijn niet jonger zijn dan 35 jaar. Verder mag er geen reclame worden gemaakt via de radio, of in tijdschriften en kranten, en ook niet buiten, bijvoorbeeld in bushokjes. Ook voor bonussen en promoties mag niet of nauwelijks meer reclame worden gemaakt. Zo zullen veel online casino’s hun campagnes dus flink moeten aanpassen.
Foto: Pexels