Hoe herken ik een probleem in mijn wiellagers of wielnaven

Geplaatst op 11 oktober 2021, om 14:55 uur

Regio – Om ongevallen proberen te voorkomen is een goede alertheid in het verkeer cruciaal. Als het dan toch mis dreigt te gaan is het wenselijk dat uw auto in topconditie is.

Wat is het doel van de wielnaaf
De wielnaaf is een element van de wielophanging, waaraan de wielen en de remschijven zijn bevestigd. In de wielnaaf is ook het wiellager geperst, zodat een stabiele verbinding tussen de draaiende wielen en de vaste ophanging mogelijk is. De wielnaaf ziet er uit als een cirkel met gaten, waarbij onder andere het aantal schroefdraadgaten, hun onderlinge afstand en de diameter van de cirkel bepalen welke velgen er aan de naaf bevestigd kunnen worden.

Hoe herkent u een defect aan uw wiellagers
Het is moeilijk om initieel problemen met de wielnaaf te identificeren. Het vereist speciale uitrusting, die te vinden is in een servicecentrum. Op volgende manieren kunt u defecten zelfstandig vaststellen:

Het is noodzakelijk de wagen te versnellen tot een snelheid van 50 km/h en van de ene naar de andere zijde te trekken. Wanneer er zich een defect bevindt aan de voorste wielnaven, hoort u een apart gerammel. Indien het geluidsniveau verhoogt tijdens een bocht naar rechts, bevindt het probleem zich in de linkse lager. Wanneer het grommen groeit bij het sturen naar links, dient de rechterlager vervangen te worden.

Om defecten vast te stellen aan de achterste wielnaven, dient u het voertuig op te heffen met een krik, en de wielen manueel te draaien. Indien er schade aanwezig is, voelt u vibratie of terugslag. Na het rijden dient u uw hand op de schijven te plaatsen. Bij verhitting duidt dit op een probleem met de naaf.

Goed onderhoud van lagers en wielnaven verlengt hun levensduur en zorgt voor betrouwbare prestaties van uw auto.
Illustratie bron: www.onderdelenshop24.com

Hoe herkent u een defect aan de wielnaaf
U kunt een defect aan een wielnaaf met een vervangbaar lager ontdekken door deze aan een inspectie te onderwerpen. Roestvlekken en barsten kunnen met het blote oog goed worden waargenomen. Bij de vervanging van het lager is het mogelijk dat de bevestigingsplaats van het lager vernield is. Bij hergebruik van de asmoer of vervorming van de flens kan het gebeuren dat de naaf wiebelt of dat het rempedaal trilt. De daadwerkelijke oorzaak voor deze verschijnselen is evenwel uitsluitend met behulp van speciale uitrusting in een autogarage te bepalen. Bij eendelige naafassemblages is het doorgaans het lager zelf dat defect raakt. Dit is merkbaar aan indirecte verschijnselen zoals zoemgeluiden tijdens het rijden, slechte stuurbaarheid of trillingen in het stuurwiel. Een uitgebreide diagnose moet worden uitgevoerd door vaklui.

Verhelpen van een defect
Als bepaalde geluiden (brommen) van het wiellager serieus worden genomen en de bijbehorende onderdelen op tijd worden vervangen, hoeft de wielnaaf normaal gesproken niet te worden vervangen. In plaats daarvan wordt het oude wiellager uit de naaf geperst en gewoon vervangen. Het ziet er anders uit als het wiellagerprobleem tot vastdraaien leidt. Het lager kan dan niet meer worden verwijderd en de wielnaaf kan zelfs kromtrekken. Het vervangen van de naaf is in dit geval de enige optie. Om de nieuwe wielnaaf voldoende te beschermen, is ook het gebruik van speciale pasta zinvol, die eenvoudig kan worden aangebracht. De wielnaafpasta verhindert dat de velg door weersomstandigheden aan de wielnaaf vastroest en daarbij beschadigd raakt. Neem bij het aanbrengen van de wielnaafpasta de handleiding in acht, zodat er geen materiaal om de remdelen komt. Sommige automerken hebben besloten om wielnaaf, wiellager en ABS-sensor als set te verkopen. Als één van deze onderdelen defect is, moet de gehele set worden vervangen.

 

Reacties

reacties